Kategoriat
trendit

AR eli Augmented Reality ja muotituotteet

AR eli augmented reality suomennetaan usein lisätyksi todellisuudeksi. Käytännössä se tarkoittaa virtuaalisia, graafisia elementtejä jotka nähdään fyysisessä maailmassa laitteiden näytön läpi katsottuna.

Suurelle yleisölle ehkä tutuin esimerkki on pari vuotta sittten maailmanlaajuiseksi villitykseksi noussut Pokémon GO. Pokemoneja löytää pelistä oikeassa maailmassa liikkuessa.

AR ei kuitenkaan ole pelkkää pelailua ja ajanvietettä, vaan teknologiassa nähdään suuria mahdollisuuksia myös hyötykäytössä. Todellisuuteen lisätyt elementit voivat esimerkiksi auttaa navigoinnissa tai perehdyttää työtehtävissä.

Luonnollisesti tämä teknologia on valjastettu myös markkinointikäyttöön.

Augmented realityn etuna verrattuna VR:ään eli virtuaaliseen todellisuuteen on helppokäyttöisyys. Erityistä laitteistoa sisällön käyttämiseen ei tarvita, vaan se tapahtuu yleensä omalta mobiililaitteelta tai vaikkapa messuosastolla tabletista.

Tuotetta voi siis tutkia ja ”käyttää” kolmiulotteisesti myös etänä, esimerkiksi verkkokaupassa. Tämä luonnollisesti sopii erinomaisesti myös muodin markkinointiin.

Vaikka käyttö on helppoa, vaatii AR-sisällön tuotanto tietenkin jonkin verran teknistä osaamista. Yleisesti brändit ja suunnittelijat tilaavat tuotannon tähän erikoistuneelta yritykseltä.

Panostusta siis vaaditaan, mutta hyödyt ovat kiistattomat. Eräässä selvityksessä konversioiden eli myyntien kasvu verkkokaupassa oli jopa 250 prosenttia korkeampi AR-käyttöönoton myötä.

Lisätyn todellisuuden elementtejä on alkanut ilmestyä myös googlen hakutuloksiin. Esimerkiksi tiettyjä Burberryn laukkuja voi tarkastella kolmiulotteisesti suoraan googlessa. Epäilemättä tehokas tapa erottua hakutulosten joukosta.

Lisähyötynä myös mahdolliset palautukset vähenevät, kun tuotetta on jo sovitettu verkossa ennen tilaamista.