TRENDING: YHTEISÖLLISET KAUNEUSBRÄNDIT

Esittelyssä kolme sosiaalisen median lumonnutta ihonhoitobrändiä, joita ylisöpöjen purkkien lisäksi yhdistää yhteisöllisyys ja mediahehkutus. 

Kosmetiikassa ja erityisesti ihonhoidossa tapahtuu kovaa vauhtia siirtymistä pois tyylitellyistä, etäisistä ja täydellisyyteen hiotuista brändikuvista ja kauneuskasvoista. Aikakausi, jolloin ostit kasvovoiteesi täydellisesti photoshopatun brändikuvan perusteella on virallisesti ohi ja tilalle ovat nousseet vuorovaikutteiset mediat kuten Instagram. Kosmetiikkabrändit kuuntelevat kuluttajien kokemuksia ja toiveita tuodessaan markkinoille uusia tuotteita ja kuuntelemisesta on seurannut täysin uudenlaista yhteisöllisyyttä. Kauneuden ja lifestylen raja on hävinnyt ja kosmetiikassakin voi nykyään muodin tapaan liittyä kulttiin tai hankkia sesongin it-tuotteita. Trendin pääluojana voidaan pitää yhtä tämän hetken suurimmista kauneusbrändeistä.

Vaikka merkkiä on vielä todella vaikea tilata edes Eurooppaan, ovat kaikki kuulleet Glossierista ainakin välillisesti Instagramin kautta. Glossier perustettiin 2014 Emily Weissin (toimituksen personal hero) toimesta, joka ennen brändilanseeraustaan oli muuttanut kauneusbloginsa Into The Glossin monien seuraamaksi kauneusraamatuksi. Glossier syntyi vastareaktiona vahvoille meikkitrendeille, joissa ihonhoito tunnuttiin sivuutettavan pahemman kerran. Ihonhoitokärjellä etenevä Glossier räjähti muutamassa vuodessa kaikkien tietoisuuteen, lähinnä nerokkaiden markkinointikikkojen ja kauniiden pelkistettyjen pakkaustensa ansiosta. Glossierin tuotteissa ei revitellä raaka-aineilla, vaan keskitytään lähinnä ihon kosteuttamiseen ja perustarpeisiin. Pakkaukset, Glossieria somessa promoavat influencerit ja brändin ympärille kasvanut mediahype ovat täysin vailla vertaansa. Muutama muu kauneusbrändi on viisaasti ottanut askelia nerokkaan merkin markkinoinnin jalanjäljissä. 

Glossierin tapaan oman sosiaalisen median kuhinan ja yhteisöllisyyden ovat onnistuneet luomaan kaksi luonnonkosmetiikan söpöbrändiä; Kora Organics ja BYBI Beauty. Molempia saa sitäpaitsi nykyään Suomesta! Siinä missä Glossierin Instagramin seuraajamäärät ovat ylittäneet miljoonan, Kora Organicsin hipovat kahtasataatuhatta ja BYBI Beautyn vasta reilua kahdeksaa tuhatta. Muotivirtaukseen ehtii siis hyvin hypätä vielä mukaan.

Kora Organicsin perustajana on Victoria's Secret -mallinakin tunnettu Miranda Kerr, joka kauneudenhoidon lisäksi henkii kanavallaan hyvää oloa, joogaa ja meditaatiota. Tuttuun mediakasvoon on helppo samaistua ja olemassa olevat kontaktit muihin alan vaikuttajiin mahdollistavat tuotteiden laajan hehkutuksen somessa. Merkistä on tullut kauneudesta ja hyvinvoinnista kiinnostuneiden kuluttajien kohtaamispaikka, jonka tilillä vaihdetaan vinkkejä tuotteisiin, mutta myös ravintoon ja meditaatiotekniikoihin liittyen. Allekirjoittanutkin liittyi tähän hyvinvointikulttiin viimeistään merkin saavuttua Suomeen. Lanseeraustapahtumassa Mariela Sarkima piti meditaation ja äänirentoutuksen kertoakseen vasta sitten suloisista purkeista. Kyseessä oli kauneuden ja hyvinvoinnin täydellinen yhteensulautuminen. 

BYBI Beautyn sen sijaan perustivat kaksi kauneusammattilaista, jotka halusivat kehittää helposti lähestyttäviä, toimivia ja täysin luonnollisia ihonhoidon tuotteita. BYBIn lähestymistapa tuotemarkkinointiinsa hipoo todella läheltä Into The Glossia ja Glossieria; sen Instagram-tili vilisee tuttuja "The Top Self" -juttusarjan kaltaisia "Shelfie Goals" -postauksia, joissa kuluttajaa kosiskellaan suloisilla tuotejärjestelmillä yöpöydällä tai kylpyhuoneen kaapissa. BYBIn instastoreissa on hyvin samankaltaista osallistavaa sisältöä kuin Glossierillakin; toinen jakaa hauskoja ihonhoitotestejä, toinen kuukausittain vaihtuvia puhelimen taustakuvia. Molempien brändien kohdalla tunnet kuuluvasi sisäpiiriin, mutta matkimisen fiilistä tuotteista ei kumma kyllä tule. 

No entäs ylisöpöjen pakkausten sisältö? Molemmat edellä mainitut eroavat Glossierista sisältönsä puolesta huimasti; Kora Organics ja BYBI Beauty ovat sertifioitua luonnonkosmetiikkaa, Glossier synteettistä peruskamaa. Siinä missä Glossierin raaka-aineet ovat ajoittain jopa hyvin pelkistettyjä (soveltuen parhaiten nuorehkolle iholle, joka kaipaa lähinnä kosteutta) sekä Kora Organicsin että BYBI Beautyn INCI-listoilta löytyy jykevämpiä raaka-aineita. Jos tuotteiltaan kaipaa muutakin kuin suloista pakkausdesignia, kannattaa ostoskoriinsa sijoitella enemmän näiden kahden luonnonkosmetiikan tuotteita ja harkiten hamstrata Glossieria. Hintojensa puolesta BYBI Beauty ja Glossier liikkuvat suunnilleen samoilla linjoilla tuotteiden ollessa alle 35 euron hintaisia. Kora Organicsin tuotteissa hintalappu on hieman korkeampi, mutta ei ollenkaan päätähuimaava.  JOIN THE CULT: TOP 3 KULTTITUOTETTA - GLOSSIER

Balm Dotcom - Yleisvoide huulille, kynsinauhoille ja kuiville ihoalueille. Kosteuttaa ja luo iholle suojaavan kalvon. 

* Boy Brow - Kulmakarvageelien numero ykkönen kaikille luonnollisista, mutta tuuheista kulmista haaveileville. 

* Milk Jelly Cleanser - Maidon ja geelin yhdistävä putsari poistaa meikin yllättävän tehokkaasti eikä jätä iholle kuivaa kiristävää tunnetta. 

Mistä saa? Kaverilta, joka matkustaa Yhdysvaltoihin tai joka asuu Englannissa, Puerto Ricossa tai Kanadassa... Kätevää! 

 

JOIN THE CULT: TOP 3 KULTTITUOTETTA - BYBI BEAUTY

Babe Balm - Yleisvoide huulille, kynsinauhoille ja kuiville ihoalueille. Kosteuttaa ja luo iholle suojaavan kalvon. (See a pattern here...)

* Mega Mist - Hyaluronihappoon perustuva suihkuteltava kasvovesi helpottamaan kiristävän kuivaa tunnetta iholla samantien. 

* Buffer - Vihdoin kotimaan markkinoilta löytyvä luonnollinen huulikuorinta, joka poistaa kuivat kohdat ja jättää huulet kosteutetuiksi ja pehmeiksi. 

Mistä saa? House of Organic tai TwistBe -verkkokaupoista tai TwistBe -kivijalkamyymälästä Kampista.

 

JOIN THE CULT: TOP 3 KULTTITUOTETTA - KORA ORGANICS

Rose Quartz Luminizer - Ruusukvartsia murskattuna sisältävä hehkuvoide poskipäille korostamaan sisäisen hyvinvoinnin hehkua iholla. 

* Face Oil - Noni-hedelmää sisältävä kasvoöljy, joka tekee ihosta todella heleän, elastisen ja hyvinvoivan. Paljon antioksidantteja sisältävä öljy pitää ihon nuorekkaana. 

* Lavender Face Mist - Rauhoittava ja tasapainottava suihkuteltava kasvovesi, jonka laventeli tyynyttää ihon ja mielen. 

Mistä saa? Stockmannilta Helsingin keskustasta tai verkkokaupasta. 

 

P.S. Me kuulumme kaikkiin kolmeen kulttiin, koska elämä on liian lyhyt hurahtaa vain yhteen ihonhoitobrändiin. 

 

Photos / Courtesy of Eevis Liedes

 

Kommentit (0)

BEAUTY LESSON: KESÄEHOSTUS TOIMISTOON
Esittelyssä kesäänsä toimistossa viettävän luottotuotteita.  
LUE LISÄÄ
WHAT TO WEAR #1
Mielessä kesäkaavut, rypytykset ja työstetty kulta.
LUE LISÄÄ
PINNALLA: KESÄN LUOTTONAAMIOT
Merilevää, merenneitoja ja maca-jauhetta. 
LUE LISÄÄ
NOORA VESTERINEN: KUUKAUDEN KUUSI KUVAA
Vieraskirjoittajamme Noora Vesterinen jakaa heinäkuun mielenmaisemansa kuuden kuvan kautta.
LUE LISÄÄ