THE ONES TO FOLLOW: SUOMEN MUOTIKUVAAJAT MAAILMALLA

Haastattelussa Eeva Suutari, Osma Harvilahti ja Mikko Puttonen.

EEVA SUUTARI
@eevasuutari
"Olen valokuvannut lapsesta saakka vaarini ohjeistuksella. En tosin ajatellut, että siitä tulisi koskaan ura. Pari vuotta sitten sain burnoutin. Sen myötä kaikki palaset loksahtivat kohdilleen ja päätin alkaa tehdä valokuvaajan töitä täyspäiväisesti. Ikimuistoisin kuvauskeikkani lienee Missonin miesten SS17 -näytöksen backstage L’Uomo Voguelle. Upea lokaatio, mieletön luonnonvalo ja yksi parhaista mallicastingeista. Koko kuvaus kesti vartin. Vaikka olen sen jälkeen tehnyt lukuisia backstage -kuvauksia, edelleen juuri tämä kyseinen keikka on listani kärjessä. Pitti Uomolle voisin tehdä töitä loputtomiin. Suurin syy siihen on heidän antama täysvapaus ja luotto visiooni. Sanoisin, että olen töissä 24/7. Jopa ruokakaupassa tutkin ihmisiä ja vuorovaikutusta ja saan siitä inspiraatiota. Valmistaudun kuvauksiin päivää ennen. Laitan kaluston kuntoon ja mietin ruutuja läpi. Kuvausten jälkeen vietän paljon aikaa koneella editoimassa ja samalla käyn läpi kaupungin kahviloita, joista tulee työpisteitäni. Muotiviikoilla työpäiväni alkaa kahdeksalta aamulla ja saattaa helposti päättyä vasta aamuyöllä. Yritän aina ennen muotiviikkoja ottaa viikon lomaa, jotta valmistaudun henkisesti ja fyysisesti suureen työmäärään. On monia asioita, joita pitää ottaa huomioon kuvaajana: on tärkeää olla läsnä, tutkiva ja aina nälkäinen. Mukavuudenoloa pitää mielestäni välttää, koska silloin ei kehity, eikä kehitys lopu koskaan kuvaajan työssä. Se on mielestäni alan kauheus ja samaan aikaan sen upein ominaisuus. Muotikuvani ovat huomattavasti kaupallisempia kuin mitä ne olivat vuosi sitten. Backstage -kuvissani olen kehittynyt taiteellisempaan suuntaan. Kaikki kehitys tapahtuu orgaanisesti. En mieti hirveästi sitä, mitä minun pitää tehdä kehittyäkseni, se vaan tapahtuu kun tapahtuu. Annan valokuvaukselle paljon henkistä tilaa: jos minusta yhtäkkiä tuntuu siltä, että huomenna haluan karata Tbilisiin kuvaamaan katumuotia, todennäköisesti teen sen. Tärkeintä vision kehittämisessä on itsensä kuunteleminen."

OSMA HARVILAHTI
@osmaharvilahti

"Päädyin valokuvaajaksi muutaman mutkan kautta opiskeltuani ensin neljä vuotta sosiaalitieteitä valtiotieteellisessä sekä visuaalista journalismia Taikissa. Vietin välivuotta Nykissä vuonna 2011 ja päädyin työskentelemään galleriaan East Villagessa. Sain siellä kannustusta valokuvaharrastukseeni ja kun lopulta palasin Suomeen, jätin opintoni kesken ja aloin kuvaamaan. Kolme vuotta myöhemmin muutin Pariisiin ja siellä edelleen asustan. Ikimuistoisin kuvauskeikkani on ehkäpä brittiläisen suunnittelijan Margaret Howellin kuvaus hänen kotonaan Suffolkissa. Margaret kertoi hauskoja tarinoita ja syötti kalaleipiään, lopulta käveltiin tuntikausia meren rannalla ja puhuttiin Japanista. Myös kaikki kuvaukset, joissa on mukana lapsia, vauvoja tai eläimiä, ovat aina kivoja ja yllättäviä. Kuvaan aika vähän, yleensä kahdesta viiteen päivää kuukaudessa. Valokuvaajan työssä itse kuvaus on vain pieni osa rutiineja. Normaaliin aktiivisempaan päivään saattaa kuulua tapaamista, meilejä, taidekirjojen selailua, uusien asiakkaiden kontaktointia, agenttiin liittyvää sähellystä, tulevien kuvausten suunnittelua, kuittisotaa sekä casting-arkiston päivittämistä. Muotikuvaajan tärkein ominaisuus on visio ja sen nopea ja tehokas toteuttaminen. Seuraavaksi tärkein tai jopa tärkeämpi on hyvä kontaktiverkosto sekä luotettavat yhteistyökumppanit. Suurin osa editorialeista tai kaupallisista muotiin liittyvistä töistäni on tavalla tai toisella inspiroitunut henkilökohtaisista valokuvistani. Tällainen vapaa kuvaaminen ja ympäristön tarkkailu toimii ikään kuin mood boardina ja ideoiden generaattorina. Tämänhetkisiin asiakkaisiini kuuluvat muun muassa Hermès, Louis Vuitton, SSAW sekä pariisilainen tavaratalo Le Bon Marché. Tulevaisuudessa olisin kiinnostunut yhteistyöstä hyväntekeväisyysjärjestöjen, esimerkiksi WWF:n kanssa, sillä tykkään luonnosta ja siellä liikkumisesta. Toisinaan läpikaupallisten sisältöjen kanssa työskentely aiheuttaa vastareaktioita ja haikailua merkityksellisempien askareiden pariin."

MIKKO PUTTONEN
@mikkoputtonen
"Päädyin valokuvaajaksi aikalailla itsestään. Hankin ensimmäisen kamerani tosi nuorena ja aloin kuvata luontoa, kavereita ja sisaruksiani. Siitä asti kamera on pysynyt aktiivisesti matkassa ja valokuvaus vaihtunut pikkuhiljaa harrastuksesta työksi. Jokainen työpäiväni on melko erilainen. Toisinaan vietän koko päivän koneen äärellä sähköpostien ja kuvankäsittelyn parissa, toisinaan kuvauksissa ja tapaamisissa. Muotikuvaajan tärkein ominaisuus on muuntautumiskyky. Muotiala juoksee kovaa vauhtia ja välillä on vaikea pysyä perässä. Itse pyrin seuraamaan aktiivisesti uusia ilmiöitä Instagramissa ja selailemaan muotilehtiä pysyäkseni inspiroituneena. Ikimuistoisin kuvauskeikkani oli ensimmäinen testikuvaus ammattimallin kanssa. Ajettiin tiimin kanssa hylätyille linnan raunioille ja juuri kun kaikki oli valmista, ainoa muistikorttini ei suostunut tallentamaan ainuttakaan kuvaa. Silloin halusin vajota maan alle. Saatiin kuitenkin uusi kortti ja kuvaukset purkkiin. Kuvat olivat pitkään yhdet suosikeistani. Siitä lähtien kameralaukussa on aina ollut enemmän kuin yksi kortti. Haluaisin tehdä vielä töitä jollekin lempibrändeistä. Niihin lukeutuvat tällä hetkellä Raf Simons, Acne Studios, Balenciaga ja J.W. Anderson."

 

Lue myös: The ones to follow: muotitoimittajat seurantalistamme kärjessä

Photos / Courtesy of Pawel Adam / Mikkoputtonen.com, Jussi Lopperi, Instagram @eevasuutari, Osma Harvilahti

Kommentit (0)

EMMI-LIIA SJÖHOLM: TESTISSÄ HAMPAIDEN VALKAISU
Testissä hampaiden kotivalkaisu. 
LUE LISÄÄ
PINNALLA: STATEMENT EARRINGS + CHEEKBONES
Täydellinen pari pikkujouluun: statement korvikset ja poskipäät. 
LUE LISÄÄ
MUOTITOIMITTAJAN MOOD BOARD: MARRASKUU 2018
Tarinoita tekijöiltä ja toimituksen kulisseista.
LUE LISÄÄ
WHAT TO WEAR #8
Little christmas season.
LUE LISÄÄ