SEE NOW BUY NOW - MUOTIBISNES VÄLITTÖMÄN OSTAMISEN ÄÄRELLÄ

Tänä keväänä muoti on ottanut ensimmäiset konkreettiset askeleensa kohti välitöntä ostamista. Kerromme, mikä tekee See now Buy now - ilmiöstä ristiriitaisen.

Andrew GN fsh S14 086

Huippumuodin muotiviikko- ja mallistokäytännöillä on pitkät perinteet. Tuleva kausi on tyypillisesti esitelty puolta vuotta etuajassa: alkukeväästä on ihasteltu tulevaa syksyä jo ennen kuin edes kyseisen vuoden kevät/kesä-mallistot ovat rantautuneet kuluttajien ulottuville. Vaihtuvuus ja nopea muutos ovat leimanneet alaa viimeistään kaupallisuusajattelusta saakka. Siksi mallistojen hidas siirtyminen catwalkilta kauppoihin on nähty ongelmana. Kuluttaja haluaa näytöksestä bongaamansa nahkarotsin itselleen heti, ei enää kuuden kuukauden kuluttua.

Aiheen ympärillä käyneen kiivaan keskustelun myötä on alettu puhua See now Buy now -mallistoista, jotka sallisivat kuluttajien ostaa haluamansa välittömästi runway-shown jälkeen. Muun muassa Tom Ford ja Burberry ovat ilmoittaneet omaksuvansa muutoksen syyskuusta 2016 lähtien. Todennäköisesti kaikki muotitalot ovat samassa veneessä parin vuoden sisällä: sekä julkinen että kilpailijoilta tuleva paine pakottavat reagoimaan kuluttajien vaatimuksiin entistä nopeammin. Toisaalta esimerkiksi Ranskan muotiliitto on vastustanut uudistusta näkyvästi.

Muutoksen matkaan lähteneet suunnittelijat ovat perustelleet See now Buy now -mallistojen oikeutusta ajan ja odotusten muutoksilla. Kun vielä 10 vuotta sitten näytöksiä katsoi vain valikoitu muotieliitti, nyt show't live streamataan sosiaalisen median kautta myös kuluttajien olohuoneisiin. Sosiaalinen media on vauhdittanut välittömän ostamisen tarvetta tehden kuluttamisesta ylipäätään arkipäiväistä, parin painalluksen päässä olevaa arkista toimintaa. Miksi mitään pitäisi odottaa puolta vuotta?

Bee Queen fsh S14 030

Vaikka kaupallisten meriittien koventuminen on helppo naamioida paremman palveluspyrkimyksen taakse, on selvää, että See now Buy now -ajatus aidosti palvelee asiakkaita. Kuinkakohan monta kertaa kukin pressiviikkokävijä tai näytöksiä seuraava on törmännyt aarteeseen, jonka olemassaolon on tyystin unohtanut seuraavaan sesonkiin mennessä. Välitön mahdollisuus ostamiseen tuo muodin lähemmäs kuluttajia poistamalla nykyaikaan istumattomat normit.

Ajankohtaisuus itsessään ei näyttäydykään ilmiön ongelmallisuuden ytimessä. Keskeisin seikka, joka on jäänyt See now Buy now -keskustelussa paitsioon, ovat liian hitaasti muuttuvat kulutustottumukset. See now Buy now ei ole siihen sen koommin ratkaisu kuin ongelmakaan, mutta on noussut otsikoihin ostamista helpottavan aatteensa vuoksi. On selvää, että kuluttaminen ei voi jatkua nykyisessä muodossaan. Tärkeämpää olisikin pureutua jatkuvien ekstramallistojen, kuten resort ja capsule collectionien edistämään loputtomaan ostamiseen ja kertakäyttökulttuurin ylläpitämiseen. Muotibisneksessä kokeillaan edelleen liikaa kaikkea sen sijaan, että tuotettaisiin dynaamisia, pienempiä ja ainutlaatuisempia mallistoja harkituille kohderyhmille.

Tästä näkökulmasta katsottuna ihmisille tekisi toisinaan hyvää joutua odottamaan. Ei siksi, että ostaminen itsessään halutaan tehdä vaikeaksi, vaan siksi ettei muotibisnes perustuisi ainoastaan määrään, kasvuun, nopeuteen ja vaihtuvuuteen. Loppujen lopuksi See now Buy now -ilmiössä onkin kyse jostain aivan muusta kuin mihin kohuotsikoissa on viitattu. Nähtäväksi jää, kuinka muotibisnes onnistuu luovimaan uuden tien kaupallisten ja ideologisten muutospaineiden alla.

Photos / Courtesy of Imaxtree

 

Kommentit (0)

FLOUNCE EDITORIAL: PRE FALL 2017
Anna sesonkirajojen sekoittua – Pre Fall tuo yhteen toimistounivormut ja lomagarderobin.
LUE LISÄÄ
KESÄN BEAUTY KIT: HELPON SILMÄMEIKIN PERUSTEET
4 avaintuotetta helppoon kesämeikkiin. 
LUE LISÄÄ
KESÄMUOTI 2017 – ESITTELYSSÄ SESONGIN PARHAAT ASUSTEET
Tänä kesänä lomatyyli viimeistellään silkkihuivilla, vyöllä, verkkokassilla tai allassandaaleilla.
LUE LISÄÄ
PINNALLA: HIUSPANNAT
Gucci inspiroi kesähiuksissa.
LUE LISÄÄ