PINNALLA TÄNÄÄN, NOSTEESSA HUOMENNA – MUOTITALOT, JOISTA PUHUTAAN NYT

Mitkä brändit johtavat muotikentän sopulilaumaa vuonna 2017?

Sanotaan, ettei muotivuoteen mahdu kahta kuningasta. Väitteessä saattaa olla perää – ainakin, jos tarkastellaan katumuotikenttää ja sen lähihistoriaa, jonka valossa Céline hallitsi alaa vuonna 2014, Chloé vuonna 2015 ja Gucci vuonna 2016. Puhutaan brändimaniasta, tarusta, joka alkaa usein asustebuumista ja päättyy eksklusiivisimpien tilaus- ja valmisvaatemallistojen menestymiseen. Moni taho tekee hyvää tulosta, mutta vuoteen mahtuu poikkeuksetta yksi brändi, joka onnistuu olemaan kaikkialla – kuten Guccimania, karvaloaferit ja logolaukut vuonna 2016.

Guccin menestysvuoden takana hääri vuonna 2015 luovan johtajan pestiin palkattu Alessandro Michele, jonka onnistui lyhyessä ajassa tehdä brändille vakuuttava kasvojenkohotus. Ikonisen muotitalon paluu huipulle on aina kiinnostava satutarina, johon liitetään reippaasti alan puhkikulutetuinta jargonia uuden suunnittelijan vetovoimasta ja innovatiivisista mallistoista. Yhtälö voidaan myös yksinkertaistaa ajattelemalla, että massoille merkitykselliseksi tehty design sai kuluttajat liikkeelle, kopioimaan toisiaan ja sitä kautta tyhjentämään jo vuosikymmeniä myynnissä olleet loaferit äkisti kauppojen hyllyiltä. (Toim. huom. Myös allekirjoittanut tilasi popot itselleen ja ampaisi osaksi Guccin sopulilaumaa. Mummojalkineesta kuoriutui vuodessa jokanaisen oikeus, jonka olemassaoloa kukaan ei ollut noteerannut ennen kuin Pernille Teisbaek puki turret ensi kertaa ylleen.)

Monilla pitkät perinteet omaavilla muotitaloilla on selkeästi kestänyt tottua sosiaalisen median rytmiin, jossa sisältöä, mallistoja ja kampanjoita suolletaan jatkuvasti ulos välittämättä perinteisistä kausiraameista. Vaikkei katumuodissa tai some-tilastoissa näkyminen ole paremmuuden ainoa mittari, se sanelee pitkälti raamit menestystarinoille, joita on mahdollista rakentaa tämänhetkisessä brändiviidakossa.

Juuri nyt vakuuttavia mallistoja ja kampanjakuvia toteuttavasta Balenciagasta povataan alan seuraavaa kiintopistettä. Brändi on luonut monia avaintrendejä hiihtareista toppalookeihin ja vaikuttanut merkittävästi myös vallitsevan sesongin siluetteihin. Ruutukuosin yltiökäytöstä viimein luopuneesta, sitä parhaillaan uudelleensoveltavasta Burberrysta kuullaan taatusti viiden vuoden sisällä. Uutta, joskin hiljaista tuloa ovat tehneet myös Hérmes ja Miu Miu. Lukuisten bränditilastojen kärjessä paikkaansa vuodesta toiseen puolustava Louis Vuitton on alan harvoja toimijoita, jonka tuotanto on ollut tarpeeksi tasalaatuista riittäessään kannattelemaan menestystä ilman selkeitä, katumuotimarkkinoille luotuja mallistoja. Kuluvasta vuodesta on povattu myös Chanelin vuotta brändin tuodessa markkinoille poikkeuksellisesti uuden laukkumallin, Gabriellen. Peri-italialainen yltäkylläisyys sen sijaan antaa vielä odotuttaa. Dolce&Gabbanan, Versacen ja Moschinon uusia kultakausia joudutaan todennäköisesti vartomaan tovi jos toinenkin.

Pohjolasta maailmalle levinnyt skandityyli lienee paitsi vallitsevista tyyli-ideologioista kiinnostavimpia, myös kasvukelpoisimpia. Nopeiden trendien rinnalla nähdään yhä enemmän pysyvyyttä, jolla korvataan jatkuvasti uudistuvaa designia ainakin suurten linjojen osalta. Minimalistisimpiin ja yhdistelykelpoisimpiin mallistoihin nojaavat The Row, Khaite, Protagonist, Deitas ja Toteme ovat ansaittua nostetta nauttivia 2000-luvun toimijoita, joilla on edellytyksiä muovata muotikentän kivikautisia lainalaisuuksia. Pienin askelin huippumuodinkin keskuuteen asteleva ekologisuus ja kestävä kehitys saavat alkusysäyksensä usein juuri hitaampaan muotiin nojaavien brändien kasvaessa suuriksi.

Vuonna 2017 muotialan suurimmiksi haasteiksi on listattu (Business of Fashion, The State of Fashion 2017) erityisesti globaalin talouden ailahtelut, kuluttajien liikehdinnän vaikeampi ennustettavuus ja muotitalojen välinen kilpailu. Samaan aikaan digitalisaatio, verkkomainonta ja välittömän ostamisen mahdollisuuteen perustuva see-now-buy-now antavat brändeille uusia kasvumahdollisuuksia. Nähtäväksi jää, missä ajassa minimalismi kirii yltäkylläisyyden edelle vai ehtiikö muodin sopulilauma vannoa jonkin muun innovaation nimeen brändiherruuksien kultaisella vuosikymmenellä.

 

Lue myös: Merkillä ei ole väliä, mutta brändillä on – Kuluttamisen uudet näkökulmat 

Photos / Courtesy of Gucci, Burberry, Khaite

Kommentit (0)

TOIMITUS SUOSITTELEE: SOKEROINTI
Kaikki mitä olet halunnut tietää sokeroinnista. 
LUE LISÄÄ
THE ONES TO FOLLOW: SUOMEN MUOTIKUVAAJAT MAAILMALLA
Haastattelussa Eeva Suutari, Osma Harvilahti ja Mikko Puttonen.
LUE LISÄÄ
PINNALLA: LUONNOLLINEN HAMMASTAHNA
Toimituksen 5 suosikkia luonnonkosmetiikan hammastahnoista. 
LUE LISÄÄ
PINNALLA: HOLIDAY HYGGE
Joulukuussa vuoraudutaan villaan! Kerrostetut neuloslookit vakiinnuttavat paikkansa myös kotiolojen ulkopuolella.
LUE LISÄÄ