LONG LIVE PHOEBE PHILO! CÉLINEN MENESTYSTARINA

Phoebe Philon tähtihetket, joilla hän muutti muotimaailmaa ja nosti Célinen tuntemattomasta ranskalaistalosta globaaliksi muotimahdiksi.

2010 – Nahkatoppeja ja laukkuklassikoita
Phoebe aloitti Célinella vuonna 2008, ja esitteli ensimmäisen mallistonsa kesällä 2010. Debyyttikokoelma keräsi kriitikot välittömästi puolelleen: Chloé girlin, Chloéllakin menestyksekkäästi työskennelleen Philon, kuvailtiin aikuistuneen ja rakentavan nyt uutta dna:ta Célinella. Michael Korsin lähdön jälkeen vuonna 2004 brändi oli ollut tuuliajolla, vailla selkeää linjaa tai sen suurempaa medianäkyvyyttä. Philon ensimmäisistä mallistoista edukseen erottuivat nahkatopit, linjakkaat siluetit sekä ikoninen Box Bag. Laukku on tuttu jo 1970-luvulta, mutta teki kohennettuna versiona uuden tulemisen vuonna 2010, nauttien it-laukun asemasta yhä tänäkin päivänä. 

2011 – Ikoninen huivipyjama
Vuoden 2011 runwaylta muistetaan erityisesti monisävyinen silkkipyjama, josta käydään edelleen vilkasta vintage -kauppaa verkossa ja alan liikkeissä. Kevään mallistosta saattoi jo nähdä Phoeben ottaman roolin osana naisten vaatemuotia – rento mutta samalla puettu estetiikka on murtanut pitkälti Phoeben ansiosta arki-, juhla- ja tilannepukeutumisen rajoja läpi 2010-luvun.

2012 – Asustebrändien kärkinimeksi
Céline-buumi yltyi vuonna 2012, kun brändi esitteli toistaiseksi vahvimman laukku- ja asustekokoelmansa. Kaulalle sidotut silkkihuivit sekä hittilaukut, kuten Phantom, Luggage ja Cabas, nousivat halutuimmiksi muotiasusteiksi, samalla muuttaen käsitystä luksustuotteesta. Phoeben myötä hillitystä, logottomasta ja suunnitteluun nojaavasta ylellisyydestä tuli nouseva käsite.

2013 – Rumien kenkien buumi
Phoebella on ollut ainutlaatuinen kyky yhdistellä taiteellisuutta ja kaupallisuutta, vakavasti otettavia leikkauksia ja leikkisiä elementtejä. Jälkimmäisestä esimerkkinä vuoden 2013 karvakenkätrendi, jossa hienostuneiden silkkiluomusten seuraksi stailattiin pörrökorkkarit ja karvasandaalit. Phoebe loi omat versionsa Birkenstockeista samalla, kun termi ugly shoes teki tuloaan muotikartalle.

2014 – Online -markkinoiden ulottumattomissa
Vuoden 2014 mallistot muistetaan poikkeuksellisen kokeilevina: runsaat maalausprintit olivat kevään kantava teema, syksyllä Phoebe toi markkinoille karvatakkeja ja turkisasusteita. Samaan aikaan Céline herätti keskustelua päätöksellään pidättäytyä poissa online -markkinoilta. Phoebe tunnetaan suunnittelijana, joka ei mielellään selitä auki mallistojaan, vaan haluaa katsojan tulkitsevan niitä itse. Hän on toistuvasti puhunut myös kivijalkaliikkeiden tarjoaman ostokokemuksen puolesta, mikä lienee suurena syynä sille, että Céline on halunnut pitää tarjontansa Chanelin ja Diorin tavoin saavuttamattomissa. Brändi avasi lopulta verkkokaupan loppuvuodesta 2017, mutta ei toistaiseksi toimita tilauksia Suomeen.

2015 – Joan Didionista kampanjakasvo
Vuonna 2015 Phoebe jatkoi rajojen rikkomista valitsemalla kevätkampanjansa kasvoksi ikonisen amerikkalaiskirjailijan Joan Didionin. Mainos sai suuren medianäkyvyyden ja aloitti uuden aikakauden muotimallien saralla: brändit toistensa perään palkkasivat ikäihmisiä keulakuvikseen ja monimuotoistivat tyyliään puhutella kuluttajia. Joan Didion teki Célinen aurinkolaseista it -asusteen, ja myös runway -puolella nähtiin uusia läpimurtoja: ballerinatossut, toppatennarit ja Twisted Cabas päätyivät monien vaikuttajien garderobiin.

2016 – Naisellisuuden uusi mantra
Tässä vaiheessa Céline oli pitänyt hallussaan liki palvottua asemaa jo useamman vuoden. Phoebe onnistui toistuvasti muovaamaan olemassaolevia muoti-ihanteita ja olemaan trendeissä askeleen edellä. Vuonna 2016 brändi vahvisti asemiaan jatkamalla tuttujen tuotteiden uudelleenmuotoilua. Slid dress -ilmiö ja päivänvaloon tuotu aluspukeutuminen olivat uusia naisellisuuden normeja. Maskuliinisuuden ja feminiinisyyden kautta tuttuja vaatekappaleita innovoitiin uusilla tavoilla. Phoebe tiesi miten haluamme pukeutua ennen kuin kukaan meistä tiesi sitä itse.

2017 – Muotikoruja ja luksusviltti
Vuonna 2017 Céline teki läpimurron muotikorujen saralla ja niistä kasvoi nopeasti tärkeä kategoria muidenkin brändien valikoimissa. Street style -puolella muotiviikkohitiksi nousi suurikokoinen luksusviltti, jonka on osaltaan nähty edistäneen alan lifestyle -suuntausta. Samana vuonna Céline liittyi odotetusti Instagramiin ja kasvatti hiljalleen verkkopresenssiään. Vuosia pystyssä ollut fanitili @celine.world oli siihen saakka toiminut brändin kuluttajien kohtaamispaikkana.

2018  The end of an era
Kevään 2018 mallistoa on kuvailtu kaikkien aikojen parhaaksi – täysin ansaittu suosionosoitus, mutta myös paljon sanottu suunnittelijalle, joka on kerännyt kehunsa jokaikinen kausi. Phoebe lähtee huipulla, kun työ on tehty, huippumuotia uudistettu ja ylellisyys uudelleenmääritelty. Emme pysty kuvittelemaan tämän parempaa mallistoa, vaikka sellainen saattaa olla yhä tulossa: Phoebe Philon syksy 2018 nähdään vielä Pariisissa helmi-maaliskuussa. 

 

Photos / Courtesy of Vogue Runway, David Sims / Vogue

Kommentit (0)

PINNALLA: TOP 3 KOSTEUTTAJAT
Ehkäise marraskuun vaikutukset iholla. 
LUE LISÄÄ
NOORA VESTERINEN: KUUKAUDEN KUUSI KUVAA
Vieraskirjoittajamme Noora Vesterinen jakaa marraskuun mielenmaisemansa kuuden kuvan kautta.
LUE LISÄÄ
SYLVIE MUS: MARRASKUUN UNIVORMUT
Stailisti Sylvie Musin yllä tässä kuussa.
LUE LISÄÄ
TUOTEKLASSIKKO: GHD SUORISTUSRAUTA
Suoristusrautojen edelläkävijä jo 2000-luvun alusta. 
LUE LISÄÄ