KAUNEUSTOIMITTAJAN MOOD BOARD: MARRASKUU 2018

Tarinoita tekijöiltä ja toimituksen kulisseista.

 Gender Neutral Beauty - Muodissa muutosta unisex-vaatteisiin ja sukupuolesta riippumattomiin mallistoihin on viime aikoina näkynyt yhä enemmän. Suuntaus toivottavasti jatkuu ja kasvaa entisestään, pinnalle nousseet tapaukset ovat toivottavasti vasta pintaraapaisu. Kehitystä saisi mielestäni näkyä pian myös kauneuden puolella. Kauneudessa on perinteisesti ollut hyvin selkeää tuotejaottelua naisten ja miesten tuotteisiin. Monien tuotteiden kohdalla brändit ovat jälkikäteen yrittäneet perustella tuotteen kyllä sopivan kenelle tahansa, mutta tuotetta markkinoidessa asiaa ei ole mietitty lainkaan. Naisille myydään edelleen paljon kukkaisia tuoksuja ja pastellisävyjä ja miehille partavedeltä tuoksuvia kasvovoiteita mustissa, sinisissä tai harmaissa pakkauksissa. Näistä tuotteista pitäisi löytää omansa - ja entäs jos ei identifioidu kumpaankaan sukupuoleen? On totta, että naisten ja miesten ihossa on eroja ja tuotteilta kaivataan hieman erilaisia ominaisuuksia, mutta sukupuoleen perustuvan jaottelun sijaan tuotteiden jaottelu ihotyypin mukaan ratkaisisi monet tällaiset erot ja haasteet. Siinä, että pitää vaaleanpunaisista kukkaisista tuotteista tai neutraaleista voiteista sinisissä pakkauksissa, ei ole mitään vikaa, mutta neutraalien tuotteiden kirjoa soisi olevan enemmän. Tilanteessa on toki viime aikoina näkynyt parannusta, mutta vieläkään markkinointiin ei osata tarttua kunnolla. Neutraalit valkoiset purkit isketään myyntihyllylle, mutta mitä ihmeitä muutama sukupuolineutraali markkinointiteksti tekisikään! Sukupuoleen perustuva tuotteiden markkinointi alkaa näyttää hyvin vanhanaikaiselta ja ummehtuneelta - uudella tyylillä iskisi tällä hetkellä kauneudessa kultasuoneen. Toivoisin, että yhä useampi brändi ottaisi uudesta suuntauksesta nopeasti kopin. 

***

Inclusive Model Casting - Viime aikoina on paljon mietityttänyt myös brändien valitsemat mallit kampanjoihinsa ja näytöslavoilleen. Toki aiheesta on puhuttu jo pitkään ja paljon hyviä ja sallivia kampanjoita on jo nähty. Silti edelleen vastaan nousee hämmästyttäviä otsikoita, viimeisimpänä mainittakoon Victoria's Secretin kaltaisen alusvaatejätin tökeröt kommentit ja juuttumisen menneisyyteen. Brändin 70-vuotias, miespuolinen markkinointijohtaja kieltäytyi harkitsemasta ennen toissa viikkoista VS:n näytöstä catwalkilleen transsukupuolisia tai pluskokoisia malleja. Vedoten löysästi perusteluissaan vain siihen, että merkki on löytänyt oman tapansa toimia ja pysyy siinä. Juuttuminen menneisyyteen saattaa kuitenkin koitua jo taloudellisissa vaikeuksissa olevan yrityksen kohtaloksi. Jos Victoria's Secret näytöstä pidetään parhaimmillaan naisia voimaannuttavana fantasianäytelmänä, eikö olisi tuplasti voimaannuttavampaa jos fantasiaan voisi samaistua laajempi yleisö? Enkeleiksi valittujen mallien kommentit voimaantumisen kokemuksesta ovat toki liikuttavia, mutta riittääkö tavalliselle kuluttajalle se, että enkeliksi valittu malli kokee olonsa seksikkääksi näytöslavalla? Ei. Tai ei pitäisi riittää, jos minulta kysytään. Onneksi meillä on myös tulevaisuuteen katsova ja kaikenkattavan mallicastingin osaava Rihanna, jonka Savage x Fenty -alusvaatemalliston näytöslava oli virkistävää ja ihanaa katsottavaa. Lavalla nähtiin mielestäni realistinen valinta malleja, joihin riitti samaistuttavaa. Katso koko näytös tästä. Voimaantumisen ohessa, ehdin itse myös inspiroitua mallien meikeistä, jotka varmasti oli toteutettu profiililtaan yhtä suvaitsevaisen Fenty Beautyn tuotteilla. 

***

Kuukauden purkki - Tämän kuun purkki ei rajoitu vain yhteen purkkiin vaan valintani kuun suosikiksi käsittää kolme eri tuotetta. Kirjoitin hormoneista riehaantuneesta ihostani ja kokemuksista ihon hoitamiseen ja tilanteen rauhoittamiseen Essen tuotteilla täällä. Kuukauden purkeiksi valitsenkin Sensitive Toner -kasvosuihkeen, Protect Oil -kasvoöljyn ja Nourish Moisturiser -kasvovoiteen. Tällä kolmikolla olen nyt reilun kuukauden pitänyt ihoni tasaisena kuukautiskierrosta huolimatta. Kuukausittaiset hormoninäpyt ovat selkeästi vähentyneet ja ne jotka ovat tulleet, ovat elinkaareltaan olleet selkeästi lyhyempiä ja vähemmän tulehtuneita. 

 

Aiemmat mood boardit löydät täältä

Photos / Courtesy of  Harpers Bazaar, Time Magazine, hellobeautiful.com, @aesopskincare, Eevis Liedes

 

Kommentit (0)

WHAT TO WEAR #8
Little christmas season.
LUE LISÄÄ
PINNALLA: IHONHOIDON MINIMALISMI
Listasimme vain välttämättömimmät ihonhoitotuotteet. 
LUE LISÄÄ
PINNALLA: STATEMENT EARRINGS + CHEEKBONES
Täydellinen pari pikkujouluun: statement korvikset ja poskipäät. 
LUE LISÄÄ
THE BEST FROM THE PAST – OSA 3
Arkistojen aarteita, editorial -helmiä ja mieleenpainuvia kampanjoita takavuosilta. 
LUE LISÄÄ