"HYVÄLAATUINEN OUTOUS ON SUOMALAISEN MUODIN VAHVUUS" – HAASTATTELUSSA ONARIN IRENE KOSTAS

Brändi, jossa näennäisesti vastakkaiset maailmat kohtaavat. Jututimme Onarin luojaa Irene Kostasta brändin synnystä, tuotannosta ja kotimaisesta muotisuunnittelusta. 

KLUBI-ILLASTA BRÄNDIKSI
"Ennen ONAR -vaatemerkkiä ONAR oli kuukausittain pitämäni klubi-ilta Helsingissä. Nimesin myös brändini sen mukaan. Sekä klubissa että merkissäni yhdistyvät elementit tulevat vahvimmasta inspiraatiostani, siitä kun näennäisesti vastakkaiset maailmat kohtaavat. Orgaaninen ja plastinen, traditionaalinen ja tuleva, minimaalinen ja maksimaalinen, puhdas skandimuoto ja mystinen itä.

 

"Ennen ONAR -vaatemerkkiä ONAR oli kuukausittain pitämäni klubi-ilta Helsingissä."

 

Työskentelin muotialalla jo ennen ONARia. Perheessäni kulkee vahvana käsityöläisyys, joten vaatteen valmistus on aina ollut vahvasti läsnä. Vaatteet itseilmaisun muotona, oman universumin luojana tulivat kuvioihin jo nuorena. Oli luonnollista perustaa oma brändi. Oma muotimerkki syntyi hyvin orgaanisesti, eikä sen luominen ollut koskaan itsetarkoituksellista. En ole harkinnut työskenteleväni muille brändeille, vaan näen ONARin toivottavasti elämäntyönä."

KESTÄVÄMPI VALINTA
"Käyttämäni materiaalit ovat lammasta, italialaisen lihatuotannon sivutuotetta. Värjäys on kromivapaata ja nappanahat kasviparkittuja. Usein puhutaan harhaanjohtavasti eettisestä turkiksesta, mutta lammas ei ole turkiseläin. Kestävästi valittu ja valmistettu luonnonmateriaali on ikuinen. Mallistot valmistetaan käsityönä Euroopassa, alueilla, joilla on vuosituhansien mittainen käsityöperinne. Suurin osa valmistetaan Suomessa ja Kreikassa, loput Espanjassa ja Virossa.

Kuuntelen musiikkia aina työskennellessäni, mutta muuten suunnitteluprosessini vaihtelee. Pidän muistikirjaa mukanani,  sinne koostan muistiinpanot, hahmotan muodot ja värimaailman. Pidän tuotantoon päivittäin yhteyttä ja olen prosessissa siten tiiviisti läsnä."

 

"Suomalaisten pitäisi lopettaa itsensä vertaaminen Ruotsiin ja Tanskaan."

 

PUHETTA SUOMIMUODISTA
"Mielestäni on harhaanjohtavaa puhua suomimuodista. Suomella ei ole muodin perinnettä, kuten vaikkapa designilla tai arkkitehtuurilla. Vahvuudeksemme pitäisi nostaa vahvat suunnittelijaidentiteetit. Suomi on otollisessa lokaatiossa inspiraation ja suunnittelun kannalta: idän ja lännen välissä, omana itsenäisenä yksikkönään. Suomessa ollaan taipuvaisia liian ankaraan lokerointiin. Kansainvälisesti toimivia muotibrändejä on vähän ja ne ovat kaikki melko uusia. Näin ollen tekijöitä, joilla olisi kertynyt oikeasti kontakteja, kokemusta ja kaupallista ymmärrystä suunnittelun ympärille, on hyvin vähän Suomessa.

Muoti-alan nuoruus, ymmärtämättömyys ja haasteet luovien alojen rahoituksessa vaikuttavat myös brändityöhön. Suomalaisten pitäisi lopettaa itsensä vertaaminen Ruotsiin ja Tanskaan. Täytyy tunnistaa oma identiteetti ja vahvuudet. Suomalaisen muodin vahvuus voisi olla juurikin hyvälaatuinen outous, idän ja lännen vaikutus."

KEVÄTMALLISTON PARHAAT
"Suosikikseni ovat nousseet hopeiset Atonal -nahkashortsit! Pidän myös Mondrian-takista, joka on valmistettu Japanissa kudotusta läpikuultavasta tekstiilistä."

Tutustu Onarin valikoimaan TÄÄLLÄ
Lue myös: "Kaupallisuus ei tarkoita tylsyyttä" – Haastattelussa Minna Parikka 

Photos / Courtesy of Onar SS17

Kommentit (0)

TOP 5 LUOTTOTUOTETTA: TAIKA MANNILA
Toimituksen ultimate girl crush kertoi meille kosmetiikkasuosikkinsa. 
LUE LISÄÄ
INSPIRAATIO: STREET BEAUTY
Parhaat kauneusideat, jotka napata käyttöön katukuvasta ja Instagramista. 
LUE LISÄÄ
MUOTITOIMITTAJAN MOOD BOARD: LOKAKUU 2017
Kurkista Flouncen tekijöiden inspiraatiovarastoihin artikkeleiden takana. 
LUE LISÄÄ
PINNALLA NYT: 3 X SESONGIN LÄMPÖASUSTETRENDI
Testilistalla baskeri, toppahuivi ja statement -hansikkaat.
LUE LISÄÄ