FLOUNCE RECAP: MUOTIVUOSI 2017

Mitä tapahtui tänä vuonna ja mihin liikutaan seuraavaksi. 

MALLISTOJEN MÄÄRÄLLINEN KASVU
Vuosi 2017 on antanut osviittaa siitä, ettei länsi ole enää globaalin muotikaupan mekka. Business of Fashionin julkistaman vuosiraportin mukaan ostovoima kasvaa entisestään nousevilla markkina-alueilla Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Sen seurauksena arvoluksuksen segmentti nousee edullisten ylellisyystuotteiden rinnalla. Suuntaus näkyy monien brändien valikoiman laajentumisena ja tuotannon nopeutumisena: mallistoja tehdään sekä nopean syklin katumuotikulutukseen että marginaalisemmille erikoistuotteiden ostajille. Perinteisten S/S ja A/W -mallistojen rinnalle ovat vakiintuneet pre-mallistot ja toisaalta kaupunki-, teema- tai yhteistyökohtaiset erikoiskokoelmat. Vaikka välittömään ostamiseen pohjautuva See now buy now on omaksuttu vaihtelevasti, on ilmiö siitä huolimatta lisännyt kokonaisvaltaisesti painetta nopeuttaa ja helpottaa saatavuutta. Käytännössä muotia tuotetaan enenevässä määrin yli kanto- ja kulutuskyvyn, mikä näkyy nopeutuvana varastonkiertona eli jatkuvina alennusmyynteinä myös designer -muodin saralla. 

EI TRENDIÄ ILMAN TUOTETTA
Trendikenttä on ollut äärirajoilla myös tänä vuonna. Runwaylta ei voida nostaa enää esiin sesongin pääväriä, avainkuosia tai leikkausta, sillä kaikki on muotia samanaikaisesti. Katumuotiskenen kasvu ja trendipaljous ovat vahvistaneet brändien asemaa ja yksittäistä tuotesuunnittelua. Mitä tämä siis tarkoittaa? Tiivistetysti sitä, ettei trendejä ole enää ilman tuotetta. Katumuoti-ilmiöt ja muotisuuntaukset syntyvät it-tuotteesta, joka luo raamit trendille, jota monistetaan edelleen eri versioiksi high end- ja high street -brändien toimesta.

FASHION GOES LIFESTYLE
Kuluvana vuonna on puhuttu paljon tuotekategorioiden kasvusta. Muoti kiinnostaa kokonaisvaltaisesti, minkä johdosta muotitalot ovat tuoneet markkinoille ennennäkemättömän paljon lifestyle -tuotantoa: urheiluvälineitä, elintarvikkeita, sisustustavaroita. Instagramissa paikkansa vakiinnuttaneet kuratoidut kuvagalleriat ja bränditilit laajentavat muodin yhä tiiviimmäksi osaksi sisustusta, taidetta ja muotoilua. Mallistoja ei myydä vain suoraan, vaan myös välillisesti lifestyle -kokemuksen kautta, joka voidaan nähdä yhtenä pitkäjänteisen brändinrakennuksen muotona. Esimerkiksi The Row'lla on ollut läpi vuoden hyvä sosiaalisen median presenssi, vaikka valtaosa muotitalon sisällöstä koostuu lainatuista taidekuvista. Mood board -henkinen ulostulo on uudempi tehokeino, jolla muoti kytketään osaksi elämäntyyliä ja aatteita suunnittelijoiden visioiden takana.

24-HOUR DRESSING
Muoti vapautuu pukeutumisnormeistaan. Enää ei puhuta vain arki-, juhla- ja vapaa-ajan muodista, sillä pukukoodit ovat pirstaloituneet vapaudeksi valita, toteuttaa ja yhdistää eri aika-, tilanne- ja tyylinormeja keskenään. Taustalla vaikuttaa hektisyydelle rakentuva yhteiskunta, jossa kuluttajat hakevat mahdollisimman helppoja, yhdistelykelpoisia ja sesonkivapaita vaateratkaisuja. Myös runwaylla ja muotikuvissa nähtävä monitulkinnaisuus luo uutta tyylimurrosta, jossa sopivuus kytkeytyy trendien tavoin oikeanlaiseen tuotteeseen. Sporttiset vaikutteet toimivat jopa juhlapukeutumisessa, jos toteutus on oikea.

DIGITAALINEN OSTAMINEN
Instagram mahdollisti alkuvuodesta suoraostot, joilla muotia voidaan myydä ja ostaa suoraan sovelluksessa kuviin upotettavilla osto-tageilla. BOF:n vuosiraportin mukaan mobiilishoppailu on kasvussa, mutta kuluttajat tekevät myös ostopäätöksiin vaikuttavan taustatyön mobiilissa. Sen myötä myös maksuliikenne siirtyy sosiaalisiin mediapalveluihin. Lähitulevaisuudessa ainakin virtuaalisten, brändikohtaisten mobiililompakoiden ja maksusovellusten voidaan odottaa vakiinnuttavan paikkansa osana alustapohjaista kaupankäyntiä.

EETTISET EDISTYSASKELEET
Muotiteollisuus saa edelleen toimia monin paikoin epäläpinäkyvästi verrattuna useiden muiden toimialojen kohtaamiin muutospaineisiin. Kestävä kehitys on listattu liki jokaisen muodin vuosiraportin teemaksi 2010-luvulla, mutta muutos tapahtuu verrattain hitaasti. Loppuvuodesta 2017 Gucci ja Michael Kors ilmoittivat luopuvansa turkiksista vuoden 2018 loppuun mennessä. BOF:n vuosiraportin mukaan 42% suurista muotitaloista on julkistanut tiedot tavarantoimittajistaan vuonna 2017. Brändit toteuttavat kierrätystä, uusiokäyttöä ja ekologisempia tuotannon tapoja aiempaa aktiivisemmin, mutta suuri murros on vielä näkemättä.
 

Source / Business of Fashion: The State of Fashion 2017/2018
Photos /  Courtesy of Instagram @therow @celine @gucci @oracklefoxjournal @balenciaga

Kommentit (0)

VIIKON MUOTIUUTISET: MUKANA PITTI UOMO, NABILE QUENUM, MARC JACOBS, GUCCI
Viikon viisi puhutuinta.
LUE LISÄÄ
LONG LIVE PHOEBE PHILO! CÉLINEN MENESTYSTARINA
Phoebe Philon tähtihetket, joilla hän muutti muotimaailmaa ja nosti Célinen tuntemattomasta ranskalaistalosta globaaliksi muotimahdiksi.
LUE LISÄÄ
KAUNEUSTOIMITTAJAN MOOD BOARD: TAMMIKUU 2018
Kurkista Flouncen tekijöiden inspiraatiovarastoihin artikkeleiden takana.
LUE LISÄÄ
BEAUTY LESSON: KATSETTA KIRKASTAVA SILMÄMEIKKI
6 vinkkiä silmiesi korostamiseen. 
LUE LISÄÄ