FLOUNCE NÄKÖKULMA: PAREMPI KULUTUSVUOSI 2018

New year, new me  – and new, better shopping habits?

Lukijapalautteen perusteella tältä vuodelta toivotaan enemmän asiaa hitaasta muodista ja ekologisemmista kulutusratkaisuista. Aihe, jonka kanssa toimituksessa kipuillaan toistuvasti itsekin – mutta myös aihe, jonka on olettanut näkyvän jo sivuilla. 

Markkinointi ja mainonta vaikuttavat meihin kaikkiin. Blogien, medioiden ja somen tulovirta tulee myyntityöstä – siitä, että lukijat ja katsojat saadaan vakuutettua uutuudenviehätyksen voimasta ja it-tuotteen tarpeellisuudesta. On paljon helpompaa tuottaa juttu sesonkitrendeistä kuin kirjoittaa julki oma eettinen statement. Helpompaa ostaa viidenkympin farkut kuin säästää kalliimpaan denimiin – tai odottaa, että ne kaikista istuvimmat mom jeansit kävelevät vastaan kirpparilla. Ja juuri sellaiseksi nykymuotoinen kulutus on tehty, mahdollisimman helpoksi. Helppous hämää ja usuttaa ostamaan paljon yli tarpeen. Instagram -elämäntapa on kaikessa ihanuudessaan hyvin yksioikoinen – kukaan ei kyseenalaista sitä, koska some on markkinapaikka, jossa tehdään kasvava määrä vaateteollisuuden myyntityöstä. Raha liikuttaa valtaosaa maailman muotisisällöistä ja sanelee alalle paljon toiminnallisia ehtoja. Ei ole sattumaa, että vain harva vaikuttaja kykenee sanomaan kantansa halpatuotantoon tai vallitseviin kulutustottumuksiin. Asia, joka rajataan palstatilan ulkopuolelle, kiinnostaa kuitenkin ilmeisen monia.

Maailma hukkuu tavaraan, ja vaateteollisuus on yksi keskeinen syntipukki. Muotiteollisuus on tällä hetkellä äärimmäisen fragmentoitunut: runsaslukuistuva toimijajoukko sekä kasvava myyntialustojen ja mallistojen määrä ovat pirstaloineet myös tuotantoketjua. Lopullisten kulujen ja haittojen arvioiminen on vaikeaa – samoin luotettavan datan saaminen, joka voisi sysätä teollisuusalaa kohti konkreettisempaa muutosta. Maailman väkiluku on vuoteen 2030 mennessä 8,5 miljardia. Siihen mennessä myös vaate- ja jalkinetuotannon odotetaan kasvavan 30 prosentilla. Ottaen huomioon pelkästään tämänhetkinen liikakulutus, kasvuvauhti tuntuu aivan utopistiselta.

Medioiden määrän moninkertaistuessa on hyvä muistaa, ettei muodilla ole eikä tule koskaan olemaan pulaa myyjistä. Vastuu on jokaisella kuluttajalla riippumatta siitä, onko ammatiltaan toimittaja, bloggaaja vai sairaanhoitaja. Yksilönvastuu korostuu aikana, jolloin sisältöjä on paljon, mutta mediakentällä on tarjota myös vaihtoehtojulkaisuja ja kuratoidumpia sisältöjä. Mainoksista voi katkaista tunnesiteen ja ajatella ne vaihtoehtoina, jotka näyttävät mitä markkinoilla on tarjota. Meistä yksi parhaimpia ekotekoja on löytää oma tyyli ja välttää sitä kautta hutihankintoja. Minimalismi on omaksuttavien aatteiden parhaimmistoa – kykyä pärjätä vähemmällä, suosia laatua ja sesonkivapautta.

Juttutoiveet ekologisemmasta kuluttamisesta ovat toiveikas hurraa-huuto meille ja maapallolle. Tärkeä aihe kiinnostaa ja siihen pohjaamme sisältökonsepteja myös jatkossa. Uskomme pieniin muutoksiin ja valikoituihin brändeihin ennemmin kuin suuriin loikkiin ja totaaliseen kulutuspaastoon. Lukekaa medioita tutkivasti ja poimikaa sieltä aineksia vain kaikista puhuttelevimpien tyylien luomiseen. Suoralinkistä ostaen, ideaa varioiden tai se muulla tavalla toteuttaen, kukin omakohtaisen kulutusvastuunsa mukaan.

 

Lue myös: Helpot keinot kuluttaa muotia ekologisemmin

Photo / Courtesy of Tim Mitchell

Kommentit (0)

VIIKON MUOTIUUTISET: MUKANA PITTI UOMO, NABILE QUENUM, MARC JACOBS, GUCCI
Viikon viisi puhutuinta.
LUE LISÄÄ
LONG LIVE PHOEBE PHILO! CÉLINEN MENESTYSTARINA
Phoebe Philon tähtihetket, joilla hän muutti muotimaailmaa ja nosti Célinen tuntemattomasta ranskalaistalosta globaaliksi muotimahdiksi.
LUE LISÄÄ
IHON SELVIYTYMISOPAS TALVEEN: OSA 2
Kaikki mitä ihosi tarvitsee pitkästä talvesta selviytymiseen.
LUE LISÄÄ
KAUNEUSTOIMITTAJAN MOOD BOARD: TAMMIKUU 2018
Kurkista Flouncen tekijöiden inspiraatiovarastoihin artikkeleiden takana.
LUE LISÄÄ