DESIGNER-KULMA: HAASTATTELUSSA KARIN SEGERBLOM

Filippa K:n urheilumallisto Soft Sportin pääsuunnittelija Karin Segerblom vannoo saumattomien legginssien nimeen ja käyttää arkenakin vain urheiluliivejä.

Jutellaan taustastasi. Kuinka päädyit työskentelemään juuri Filippa K:lle?
Työskentelin alun alkaen Filipan (brändin perustaja Filippa Knutsson) kanssa hänen isänsä yrityksessä Gul&Blå. Siellä aloimme jakaa ajatuksia omasta vaatealan yrityksestä Filipan silloisen aviomiehen Patrik Kihlborgin kanssa. Filippa K syntyi illallispöydässä, ja olen ollut osana yrityksen suunnittelupuolta alusta alkaen.

Vaikutat Soft Sportin pääsuunnittelijana. Kerro suunnitteluprosessista, vaatteen matkasta mood boardilta myymälöihin.
Siinäpä iso kysymys, yritän tiivistää ajatukseni... Luova prosessi alkaa aina tunnistetusta tarpeesta, siitä mitä minä tai tiimini haluaa. Seuraavaksi mietimme toiminnallisuutta, materiaaleja ja estetiikkaa, mitkä tulevat loppujen lopuksi varsin luonnostaan osana merkin dna:ta. Se on jatkuva prosessi, ilman alkua tai loppua. Urheiluvaatemallisto pohjautuu samoihin tyylin, minimalismin ja laadun periaatteisiin kuin itse päämallistokin. Parasta on, jos puhtaasta ideasta voi kehittää varsinaisen tuotteen. Joskus on haastavaa lopettaa jatkuva kehitystyö, sillä design voi olla täydellinen sellaisenaankin. Malliston ei tarvitse olla jatkuvasti muutoksessa. 

Selkeänä muotibrändinä olette monella tapaa edelläkävijä kestävämmän kehityksen saralla. Millä tavoin varmistatte kestävän kehityksen toteutumisen osana tuotantoketjua?
On tavallaan haastavaa ottaa huomioon, ettei Filippa K:lla ole omia tehtaita ja myös toimitusketjut ovat melko monimutkaiset. Siitä huolimatta tuotantoketjut ovat yksi painopistealueistamme, joiden kanssa työskentelemme jatkuvasti. Filippa K on mukana Ruotsin tekstiiliteollisuuden vesialoitteessa ja muun muassa sitä kautta pyrimme käyttämään vettä, energiaa ja kemikaaleja kestävämmin yhdessä tuottajien, kilpailijoiden, tutkijoiden, asiantuntijoiden ja organisaatioiden kanssa eri puolilla maailmaa. On aika mieletöntä nähdä, kuinka tieto ja muutos leviävät ja auttavat edistämään kehitystä. Yhteistyö on auttanut saavuttamaan aiemmin saavuttamattomissa olevia asioita. Vuonna 2017 seitsemän kiinalaisen tavarantoimittajamme osallistuminen veden säästöhankkeeseen vastasi 10 miljoonan ihmisen vedenkulutusta päivässä. Myös sähköä säästettiin 534 000 kotitalouden päivittäin käyttämän energiamäärän edestä.

Juuri nyt eletään vahvaa pikamuodin kautta. Filippa K ajaa osin vastakkaisia arvoja ja rohkaisette ihmisiä kuratoidumpaan, pienempään garderobiin. Miltä nykykulutus näyttää suunnittelijan perspektiivistä?
Kuluttajista on tullut yhä tietoisempia. He ovat selkeästi hereillä omasta vallastaan ja vaikutusmahdollisuuksistaan, nimenomaan siinä kuinka he voivat itse muuttaa kulutuskäyttäytymisensä kestävämpään suuntaan. Todella uskon siihen, että asiakkaat ovat omistautuneita ostamaan vähemmän ja parempaa. 

Urheiluvaatteet ovat nouseva markkinalohko. Kuinka stailaisit ne arkiunivormun osaksi?
Vannon saumattomien legginssien nimeen. Käytän myös lähestulkoon pelkästään urheiluliivejä. Tyylien yhdistäminen voi tapahtua hyvin luonnollisesti yksittäisiä osia vaihtamalla. Parasta on, kun tyylin ja mukavuuden välillä ei tarvitse tehdä kompromissia. 

 

Katso juttusarjan aiemmat osat täältä.
Seuraa @filippak_softsport.

Photo / Courtesy of Karin Segerblom archives

Kommentit (0)

TAIKA MANNILA: #WHATAGIRLFEELZ -3
Vieraskirjoittajamme Taika Mannila tietää #whatagirlfeelz.
LUE LISÄÄ
OSTOSLISTALLA: RANTAMUOTI
Matkalaukussa tänä kesänä kokouikkari, silkkihuivi ja harsokaftaani.
LUE LISÄÄ
NOORA VESTERINEN: KUUKAUDEN KUUSI KUVAA
Vieraskirjoittajamme Noora Vesterinen jakaa toukokuun mielenmaisemansa kuuden kuvan kautta.
LUE LISÄÄ
TOP 5 LUOTTOTUOTETTA: ONA RIHU
Onan meikkipussin viisi ekologista luottotuotetta. 
LUE LISÄÄ