DESIGNER-KULMA: HAASTATTELUSSA ANNA LEHMUSNIEMI

Laukkubrändi NO/ANin takaa löytyvä Anna Lehmusniemi vastaa muotiteollisuuden ylituotantoon hitaan asusteideologian kautta.

Kuinka ajatus omasta brändistä sai alkunsa?
Minulla on vaatesuunnittelijan tausta, mutta muutettuani Brysseliin vuonna 2012 sain laukkusuunnittelijan paikan ja tykästyin alaan. Tahti oli kuitenkin tosi kova: suunnittelin kahdeksan laukkumallistoa vuodessa, joista tehtiin isoja tuotantoeriä. Aloin vähitellen työstämään omannäköistä, pienempää mallistoa ja yhtäkkiä olikin aika lanseerata NO/AN.

It-laukut ovat brändien välillä kilpailluimpia muotituotteita. Kuinka koet NO/ANin valikoiman toimivan aikana, jolloin muodin vaihtuvuus on sesonkien välillä erittäin suurta?
NO/AN -laukku on minulle enemmänkin design- kuin muotituote. Uskon laukkujen kestävän aikaa ja nopeita trendivirtauksia. Koen kuitenkin tärkeänä panostaa imagoon, jotta merkki pysyy kiinnostavana malliston säilyessä vakaana. Mallistokin tulee kehittymään ajan mittaan: uusia malleja, materiaaleja ja värejä on tulossa. 

Mitä luksustuote merkitsee sinulle?
Laadukkuutta, ajattomuutta ja eettisesti tuotettua.

Ketkä suunnittelijat tai brändit ovat vaikuttaneet merkittävimmin omaan esteettiseen ulostuloosi ja visiosi kehittymiseen suunnittelijana?
Innostun brändeistä, jotka ovat onnistuneet luomaan samanaikaisesti ajatonta ja kiinnostavaa muotia. Yleensä näissä merkeissä yhdistyvät laadukkaat materiaalit ja hyvät leikkaukset. Haider Ackermann, Céline, The Row ja Totême, muutamia mainitakseni.

Suomalainen muoti kompuroi poikkeuksetta brändityön ja markkinoinnin saralla. Olet onnistunut saamaan NO/ANin varsin nopeasti Celine Aagaardin ja Ilenia Toman kaltaisten katumuotigurujen käsivarsille. Millaisena tämänhetkinen vaikuttajapohjainen some-ympäristö näyttäytyy brändiään rakentavan suunnittelijan näkökulmasta?
Halusimme tai emme, sosiaalinen media ja digivaikuttajat ovat tärkeitä tämän päivän markkinoinnissa. Pienikin merkki voi saada nopeasti näkyvyyttä maailmalla, ja myös sisäänostajat seuraavat tarkasti vaikuttajien suosimia brändejä. Minulle tämä somestrategia toimii ja aion jatkossakin tehdä vaikuttajapohjaista yhteistyötä. Pidän kuitenkin myös perinteistä printtimediaa hyvin relevanttina ja tärkeänä. 

Paras asia työssäsi?
Monipuolisuus.

Ultimate girl crush, jolla haluaisit vielä nähdä designiasi?
Caroline de Maigret.

Oma suosikkituotteesi mallistosta? 
Käytän itse eniten Aviaa, joka on mallistoni ensimmäinen laukku. Se on iso, kevyt ja siihen mahtuu kaikki mitä päivän aikana tarvitsen.

 
Tutustu NO/ANin valikoimaan TÄÄLLÄ ja seuraa @noanstudio.

Photos / Courtesy of Anna Lehmusniemi archives

Kommentit (0)

SUOMI-EDITORIAL: EMMA SAARNIO
Vieraskirjoittajamme Iida Lappalainen esittelee suomimuodin kärkinimet ja kiinnostavimmat erikoismallistot.
LUE LISÄÄ
TAIKA MANNILA: #WHATAGIRLFEELZ -6
Vieraskirjoittajamme Taika Mannila tietää #whatagirlfeelz.
LUE LISÄÄ
SYLVIE MUS: SYYSKUUN STAILAUSVINKIT
Vieraskirjoittajamme Sylvie Mus antaa avaimet kuukauden kiinnostavimpiin tyylikokeiluihin.
LUE LISÄÄ
KAUNEUSTOIMITTAJAN MOOD BOARD: SYYSKUU 2018
Kurkista Flouncen tekijöiden inspiraatiovarastoihin artikkeleiden takana.
LUE LISÄÄ